Hoe maak ik een carrouselproef

Een tijdje geleden werd Eva gevraagd haar visie te geven op het maken van een carrouselproef en het kiezen van bijpassende muziek. 

Op de Amsterdamse Manege hebben we 5 carrouselgroepen. In alle carrouselgroepen rijden manegepaarden en ruiters/amazones die door ons zijn opgeleid. Op die manier kan ik goed beoordelen wat de groep aan mogelijkheden heeft.
Ik begon met alleen de sectiehoofden te laten ‘richten’ en de rest volgt. Nu rijden er twee groepen in de eredivisie. Een paarden- en een ponygroep. Dan wordt het wel een ander verhaal. Alle ruiters moeten dan in staat zijn zelfstandig te rijden, zodat de figuren ingewikkelder kunnen worden. Ook moeten de proeven creativiteit uitstralen.

Soort van poeha
Ik houd van het grote gebaar, zodanig dat je het figuur er nog in kan zien. Zeker met 16 paarden geeft dat een soort van poeha.
Alle proeven moeten vloeiend verlopen, of je nou in de eredivisie zit of net begint. Het welzijn van de paarden staat bij alles voorop: dus geen kleine wendingen of voltes kleiner dan 10 m, zeker in draf.
In de training is het heel belangrijk dat, behalve dat de proef er lekker uitziet, de ruiters er ook lol en plezier in hebben. Want zonder humor krijg je geen goede proef. Het gaat om het plezier van de ruiters, paarden en de commandant. Als dit in orde is dan doe je het volgens mij goed. Een goede proef schrijven wordt plezierig als je er een ontspannen geheel van maakt.

Verdeling van de rijbaan
Als commandant moet je erg goed letten op de verdeling van de rijbaan en op niet teveel herhalingen. Dat doorziet de jury en de proef wordt dan saai om naar te kijken. Je kan beter een mooie, eenvoudige proef rijden met goede muziek en een goed basistempo, dan een moeilijke proef die uiteindelijk niet uit de verf komt. Het rijden op een thema is iets wat je moet kunnen en dat is iets wat mij niet gegeven is.

Elk jaar een nieuwe proef
Ik bepaal de proef, maar mijn ruiters mogen zeker wel hun mening geven of iets rijdbaar is of niet. Zeker als wij dit op video hebben gezet, wordt het figuur onderling besproken en eventueel aangepast. Ik schrijf ieder jaar nieuwe proeven en natuurlijk komen onderdelen uit de oude proef er in terug. Maar in principe is de proef ieder jaar helemaal nieuw.

Selectie van passende muziek
Wat de muziek betreft: deze moet voor mij passend en ondersteunend zijn. Naar mijn mening zou de muziek meer aandacht moeten krijgen. Een heftige beat past vaak niet bij de pony’s/paarden. Tijdens de trainingen wordt met het losrijden muziek uitgeprobeerd. Dan kan je zien of dat stuk muziek zou kunnen passen. Met zoveel carrouselgroepen is het best moeilijk om een origineel muziekstuk bij de proef aansluitend te krijgen. De muziek die bij de selectiewedstrijden gebruikt zal worden, zet ik samen met mijn zus in elkaar. De ruiters mogen hierbij zeker hun ideeën aandragen. Bij de onderlinge carrouselwedstrijd mogen de groepen hun eigen muziek meenemen.

Ik vind het leuk om commandant te zijn van mijn groepen en ben heel blij dat ik twee instructrices heb die ieder hun eigen groep commanderen. Alleen bij de officiële wedstrijden commandeer ik deze twee groepen.

Het carrousel rijden is de laatste 10 jaar flink veranderd en ik hoop dat dit een echt onderdeel blijft van het manege gebeuren.

Eva Sonnen